France - Reisverslag uit Flers, Frankrijk van TheetenJet - WaarBenJij.nu France - Reisverslag uit Flers, Frankrijk van TheetenJet - WaarBenJij.nu

France

Door: TheetenJet

16 Juni 2012 | Frankrijk, Flers

Hoi allemaal!
het is efkes geleden maar dan toch weer een verhaaltje van ons:
( het is wat moeilijker internetmogelijkheid te vinden hier, heel mooi en leuk fietsen door gehuchtjes en dorpjes)

30 mei zijn we in les-Ponts-du-Cé bij Angers op een camping aangekomen in een tenthuisje,compleet ingericht en fietsen konden in de tent.Op de weg erheen moesten we de fietsen een stukje onhoog duwen,zo steil,het was warm, goed te doen maar... die muggen... gek werden we ervan Ik ben zo`n beetje lek gestoken brrrr.
Op deze camping zijn we 2 nachten gebleven en hebben een "dagje"Angers gedaan: prachtige cathedraal bekeken, het orgel werd bespeeld, volgens mij had die speler wat te verwerken wan jee wat ging dat hard en krachtig!
en.. traditie deze vakantie,het toeristentreintje genomen,hobbeldebobbel door de oude stad, in 40 minuten zie je wat je in 2 uur te voet doet.
Theo had pech op decamping,struikelde op de trap en kneusde zijn ribben: pijn.Maar nu,16 juni, is het leed grotendeels geleden.

We hebben langs de "la Loïre" en daarna langs de "le Loir" gefietst.Toen nog steeds mooi en warm weer.
Durtal ligt aan le Loir, lekker gecampeerd, en dan verder naar Cheville waar gèèn camping was. In dit kleine gehucht was echter een prachthotel en een lekker restaurant.
Daar wilde ik de kerk bekijken,de klokken hadden geluid dus: open Maar er bleek een begrafenis te zijn dus maar niet naar binnen!

En toen kwam de weersomslag: koud en regenachtig, jammer.
En we klimmen af en toe weer pittig.
Tijdens lunchplekje bij een visvijver kregen we belangstelling van een broer en zus van rond de 12 jaar, met moeders erbij durfden ze wel wat vragen over de fietsen.

Op camping van Sillé Plage hebben we in een mobilhome overnacht.
Dan schrijf ik in mijn verslag:
Heel mooie route door een frans dromenlandschap, alleen de fikse klimmen halen je wèl uit die droom!
maar eenmaal weer boven, wauw:
droomlandschap:groen,uitzicht,runderen/nieuwsgierigkijkende kalveren,klaprozen,boterbloemen langs de weg,mooie dorpjes.
We hebben ook door één van de mooiste dorpjes van Frankrijk gefietst: St-Ceneri-le Gerie.

Langste fietsdag 5 juni naar Sées,76 km en een paar fikse klimmen erin.
En zo fietsen we toch steeds droog,wel koud en zien een paar dagen achter elkaar een Nederlands stel op de fiets mèt hond in aanhangwagentje.

In Bernay overnacht in hotelletje,leuke plaats.
en elke keer zien we weer een ander riviertje dat een prachtig dal heeft uitgesleten.
Door Vallée de Risle komen we in Brionne ,in de regen, een leuk antiek hotel. Gelukkig wer het weer weer mooi en konden we naar de ruine van de DonJon lopen, mooi met prachtig zicht op stadje en dal.

Normandie : veel mooie huizen, smal in de vorm van een omgekeerde Drakar-boot(Noormannen)met op de nok gras met bloemen(lelies).

En dan komt de Seine in zicht,deze steken we over met een pontje en komen bij een chambre d`hôte in Auzoville sur Saane. Theo zag een Alb.Heyntas in de garage staan: bleek dat ze nog steeds contact hadden met een Nederlands echtpaar dat 25 jaar geleden bij hen had overnacht.

Zondag 11 juni hebben we dan toch echt in de regen moeten fietsen dwz mét regenpak aan.
In Martin-Eglise vonden we een heel leuk hotel, ietwat krakkemikkig( deur sloot niet goed bijv) maar het had een heel goed restaurant waar ze voor de toetjes een speciale patissier in dienst hadden en lag heel mooi aan een watertje, alleen het weer deed niet goed mee!!

Oh ja, en nog maar 4 dagen terug is het dat we in Le Tréport overnacht hebben, aan de haven met de witte steile krijtrotsen in zicht.

Valery-sur-Somme ligt aan de baai van de Somme ,ook een heel leuke plaats om de nacht door te brengen en rond te kijken!!

Via Roussent waar we weer een mobilhome hadden met de volgende ochtnd zon, kwamen we in Montreuil.
Hier hadden we goede herinneringen aan maar viel nu wat tegen,hoewel de kasteelruine weer leuk was om doorheen te lopen.

En nú???
Nu zitten we in Flers bij zus Maria, zus Josephien was met haar meegekomen:heel leuk!
In de regen kwamen we aan en zíj waren net een paar minuten daarvoor gearriveerd: mazzel en goed getimed,toch?
Niet voor te stellen dat we 2700 km omgefietst hebben om hier te komen.......

En nu nog 14 dagen en 500 km fietsen en dan zijn we rond 30 juni weer thuis.........en kunnen jullie onze ballonkuiten bewonderen,aanraken mag ook!

Dan nog:
----- panachée is half limonade half bier, in Nerderland bekend als sneeuwwitje!

Au revoir!
Tjet.

• 16 Juni 2012 - 14:48

Wilma:

Heerlijk om het weer te lezen, hopelijk komen jullie met zon weer thuis. Ga lekker genieten bij je fam in Flers even laten verwennen. Ben benieuwd in welk land je, je verjaardag viert!!! We zien jullie snel weer thuis.

Denk je nog aan boodschappenlijstje!!!

groetjes ,
    Wilma en Nico

• 16 Juni 2012 - 18:38

Carin:

Hoi Tjet, Leuk om jullie te volgen! Vandaag was het hier ook eens een mooie dag, maar nu heb ik net m'n was buiten gehangen, komt er een dikke wolk boven me hangen en begint het te donderen. In Nederland is het 's avonds nog steeds zo koud dat we de kachel aansteken. Geniet van de laatste 500 km ( pffffff nog een flink stuk).
    Liefs van Carin

• 16 Juni 2012 - 20:14

Christa:

Hallo hard trappende fietsers, wat een leuk en vrolijk verslag. Alhoewel: op de trap gaan liggen is geen pretje vooral als je er zere ribbetjes aan over houd. (Onbekend voor ons/niet gelezen in smsjes). Goh nog 2 weken fietsen wat gaat de tijd best snel. En dan zijn wij aan de beurt en zien we jullie nog niet. En nog geen sentjetje met koek. ( of gebak). Maar goed geduld is een schone zaak. Heel veel plezier met de zussen. Geniet nog heel veel van de laatste lootjes. Lieve groetjes Christa

• 18 Juni 2012 - 05:07

Irene:

Dag allebei
    Een mooi verslag Tjet!!
    Ik voel mee en beleef wat je schrijft!

Die kuiten wil ik zeker voelen!
    Geniet van de komende weken, hopelijk met ook wat mooi weer.

Groet Irene

• 18 Juni 2012 - 10:42

Marian Evers:

Het was inderdaad wat geleden met een verslag van jullie. Kwam wel goed uit wat mij betreft, want ik had 2 weken vakantie. Was lekker maar een beetje kort, daar kunnen jullie je vast het e.e.a. bij voorstellen. Was weer een leuk verslag om te lezen, mijn complimenten! Als jullie het niet erg vinden ga ik aftellen. nog een kleine 2 weken en dan mag ik kuiten voelen! verheug me er op juliie weer te zien!!!

• 28 Juni 2012 - 20:07

Willem En Marian :

Sterkte met de laatste kilometers en welkom thuis!